יעל בר-לב יועצת ומלווה עסקים

צילום: עמיר צוק

יועצת ומלווה עסקים, חברות וארגונים לצמיחה והצלחה. מתמקצעת בתחום הפיננסי והניהולי

״מאמינה שכל אשה עוצמתית וחזקה, עלינו רק לזהות, להכיר ולהוקיר תכונות אלה בתוכנו. שום דבר אינו מובן מאליו, כל אחת ואחת מאיתנו מיוחדת וראוייה להערכה״

איך החלה התמקצעותך בתחום?

״לפני 15 שנה יצאתי לדרך, התחלתי בתחום גיוס האשראי (בעיקר ערבות מדינה) והכנת תוכניות עסקיות, די מהר החלו להגיע בקשות מעסקים קטנים, לייצוג בנקאי וייעוץ עסקי, ובהמשך הגיעו פניות  מחברות וארגונים, כשעיקר עשייתי המקצועית הינה בתחום הכספים והניהול.

כבוגרת כלכלה ומימון עם MBA במינהל עסקים וייעוץ, ועוד עשרות קורסים מקצועיים, אני רואה בייעוץ העסקי בית וייעוד, הזדמנות לעזור לעסקים למנף את הפוטנציאל העסקי שלהם, לצמוח, להתייעל ולהרוויח״.

מהו ייעוץ עסקי?

״ייעוץ עסקי זו הגדרה רחבה. בעבר נהגו לקשר ייעוץ עסקי לעיתות משבר, כיום מנהלים רבים פונים אליי כדי לטפל גם באירועים שגרתיים בעסק, כגון: ניהול כספים, גיוס אשראי, התרחבות, ניתוחי כדאיות, ייעול תהליכים ועוד.

תפקידי כיועצת עסקית, הוא בין היתר לתת מעטפת מקצועית להתמודד בהצלחה רבה יותר עם האתגרים, לראות ברור יותר את נקודות החולשה והחוזק של העסק ולבצע החלטות עסקיות במחשבה שקולה והגיונית.

אני אשה ריכוזית, לכן למרות הפעילות הענפה והמתרחבת, איני מוותרת על ליווי אישי של כל פרויקט, תוך שימת דגש למקצועיות ולקשר האישי עם הלקוח. חשוב לי שהנועץ בי יידע שמרגע שאני בתמונה הוא כבר
"איננו לבד". מחקרים מוכיחים שאחד האתגרים הגדולים של מנהלים ועצמאיים, הינה הבדידות הניהולית הגורמת להם להרגיש "לבד במערכה". מניסיון רב שנים, מנהלים רבים מייחלים לדמות מקצועית וניטרלית לסיעור מוחות והתייעצות״.

מהלכים משמעותיים שעשית השנה בתחומך?

״רוב מהלכיי מושפעים מהשטח, אני מזהה "צורך" ומה "כואב" לעסקים ומחפשת לתת את המענה הראוי. לאחרונה למשל, היו שינויים לא מבוטלים בעולם האשראי העסקי, שכללו שינויי מדיניות וצמיחה של "שחקנים חדשים" בתחום. מצב זה יצר צורך במיפוי צרכי אשראי מדויק וניהול עדכני של מקורות לאשראי, המשפיעים על אפיקי הגיוס וההתנהלות עם המערכת הבנקאית אך גם על ניהול התקציבים ואפיון בקשות אשראי.

חברות בהן פעלנו כך, הרוויחו לא רק אשראי נכון ויעיל, המותאם לתקופתנו ואלא גם חיסכון בעלויות, אפיקי השקעה ושיפור עמדת מיקוח.

לצד מהלכים אלו עסקתי רבות בשני תחומים המעסיקים אותי מאוד:

הראשון, מציאת מענה מקצועי וראוי לעסקים קטנים המעוניינים בייעוץ והכוונה, ואינם יכולים להרשות לעצמם תהליכים ארוכים ויקרים. והשני, אמהות עצמאיות וקרייריסטיות, המחפשות דרך לשלב בין העולם המקצועי והאישי, במטרה להנות משניהם בסיפוק, הספק והנאה, ועם כמה שפחות יסורי מצפון (כי אין  לדעתי הורות ללא יסורי מצפון)״.

במה את גאה במיוחד בעבודתך?

״גאה בהמון דברים! קודם כל בילדיי וביכולותיי לשלב עשייה עסקית ומקצועית עם היותי אמא פעילה ומעורבת. מקצועית אני גאה ב"פריסה" הרחבה שלי כיועצת. בזכות ניסיון המקצועי, יעילות, וגמישות מחשבתית אני זוכה "לגעת" בעסקים רבים כמעט בכל הארץ (לעיתים גם בחו"ל).

זו גאווה ענקית לדעת שעשייתי חולשת על פני תחומים מגוונים ומבוססת קשרים אישיים ועסקיים.

משהו נוסף אשר מסב לי שמחה וגאווה זה כשלקוחות שהחלו תהליך במצב של סירוב אשראי, לחץ תזרימי או תפקוד לקוי, מקבלים (לאחר מספר חודשי עבודה משותפת) הצעת אשראי יזומה מהבנק, או כשלקוח ישן מאוד "מפנה" עסק או מתקשר להתייעץ, זה אומר שהוא סומך עליי ושהייעוץ והשירות שקיבל עדיין משמעותיים בעיניו״. 

איך מתבצעת שיטת הייעוץ?

״אספקט חשוב בתהליך הייעוץ, בין אם מדובר בעסק משפחתי וקטן או בחברת ענק, הינו מיפוי העסק והכירות המנגנון הפנים ארגוני (אופיו, צרכיו ויכולותיו). שיטת הייעוץ משתנה מעסק לעסק ומותאמת אישית. איני מאמינה בשיטת ייעוץ אחת המתאימה לכולם.

התאמת תכנית ייעודית לכל לקוח, היא תנאי בסיס היכול לשפר פלאות את הצלחת התהליך.

בגיוס אשראי, ייעוץ פרטני ותוכניות עסקיות, התהליך יותר מובנה ופחות דינמי. לראייתי עסק צריך להיעזר בייעוץ מקצועי רק כשנכון לו,

לכן איני דוגלת בחוזים ארוכים או התחייבויות לקוח. עסק שעובד איתי עושה זאת כי יודע שהתועלת גבוהה עשרת מונים מהעלות, מנהל שנעזר בשרותיי עושה זאת כי סומך עליי ועל מקצועיותי ולא כי מחוייב מכח חוזה. מטרתי כיועצת ומלווה עסקית לתת את השקט לו הנועץ זקוק, כדי לעשות את מה שהוא יודע ואוהב. לכן חשוב שהתהליך יותאם לעסק ולא ההפך, כי הוא העיקר״.

מהו השינוי שהיית מקווה לראות בתחומך בעשור זה?

״החיים לימדו אותי לא לקוות לשינויים אלא לגרום להם לקרות. לכן ברמת המיקרו אמשיך בדרכי המבורכת, בשאיפה לראות עוד ועוד עסקים צומחים ומתפתחים, ועוד נשים מגשימות את יעודן וחלומן, תוך שילוב מוצלח ונכון (עבורן) בין עבודה ומשפחה.

ובמאקרו כולי תקווה שהמערכת הבנקאית וזרועות השלטון יצליחו לתת לעסקים את הפלטפורמה הראויה. נטולת הבירוקרטיה ככל האפשר ועם אפשרות לקחת סיכונים מחושבים בעלויות שפויות מבלי להשאירם יתומים במקרה של כישלון. כך כולם יהנו מרווחי העסקים ואך גם יאפשרו win win situation. לעשור הקרוב אאחל לכולנו בריאות והצלחה! שנמשיך ליצור, לעשות ולצמוח אך גם שנדע לאזן״.

דמות המעוררת בך השראה, ומדוע?

״נשים רבות מעוררות בי השראה, בעיקר נשים בסביבתי הקרובה, מכל אחת אני שואבת ולומדת דברים שונים וכל אחת מהן מעוררת השראה בדרכה. יש לי לקוחות נפלאות שרק מלראותן מתפקדות אפשר ללמוד רבות על עוצמה נשית. אך אם הייתי צריכה לציין דמויות ספציפיות, אלה יהיו:  אמא שלי והבת שלי, כל אחת מהן עוטפת אותי מכיוון אחר של היותי אשה, שתיהן דמויות חזקות ומשמעותיות שהתברכתי בהן בחיי,  ומהן אני לומדת כל יום מחדש״.

״במובן מסויים, רוב העסקים אותם ליוויתי לאורך השנים הינם כילדיי, אני כואבת את כאבם, שמחה בשמחתם ומייחלת להצלחתם, בדיוק כמו עם הילדים שלי״

052-2696226  |   www.yaelbarlev.co.il |  פייסבוק  יעל בר-לב – ייעוץ עסקי ופיננסי |  איסטגרםyaelbarlev9