ראיון עם ליאורה ספין, מייסדת ומנכל"ית חברת LS PROJECT המתמחה בליווי ארגונים בהקמת משרדים.
לראשונה מזה עשור, נרשם גידול בשטחי משרד פנויים בכל חלקי הארץ, וזאת בגלל שארגונים רבים החלו לשלב בין עבודה בבית למשרד. המגמה נמצאת הן בחברות הגדולות והן בחברות הקטנות והבינוניות.
מגפת הקורונה שינתה סדרי עולם ועשתה כאוס בשוק הנדל"ן. רבות מהחברות המובילות ביצעו החלטות אסטרטגיות ובשלב הזה החליטו שעובדים ימשיכו לעבוד מהבית עמוק לתוך שנת 2021.
ביקשנו מליאורה ספין, מייסדת ומנכלי"ת חברת LS PROJECT, ובימים אלו נותנת ייעוץ, הכוונה, ותכנון אסטרטגי בייעול שטחי העבודה, לספר לנו על ההשלכות בשוק המשרדים.
מה לדעתך ההשפעה על הארגון במעבר לעבודה מהבית?
״ההשפעה הגדולה ובעלת יתרונות וחסרונות. כיום ארגונים רבים השכילו לעבור למודל ה"חצי היברידי", עובדים מחלקים זמן עבודתם בין הבית למשרד.
משיחות שערכתי עם עובדים בחברות הייטק, אני מזהה שמרבית העובדים היו רוצים שמצב זה יישאר. עבודה מהבית נוחה וחוסכת להם הרבה מאוד זמן פקקים, אך הם כן היו רוצים לשלב בין הבית למשרד. הישארות ממושכת בבית מטשטשת את זהות העובד ותחושת המחוברות שלו לארגון.
כשהעובדים מתראים בחברה, הם מקבלים מענה לצורך חברתי והפרייה מחשבתית. חברות רבות הבינו זאת וגישתם השתנתה, הם עברו לעבודה בקפסולות, חדר יכול להכיל 2-3 עובדים.
וורסטיליות שם המשחק בתכנון וייעוד של שטחי משרד. אני מניחה שהמודל הזה לא היה נברא לולא הקורונה, ורבות מהחברות האלו היו ממשיכים להיות צרכי נדל"ן גדולים, שמוסיפים עוד ועוד מ"ר, וממשיכות לדהור לעבר בניית חלום הקמפוס הנשגב".
האם לדעתך המגמה בעבודה מהבית תמשיך?
"אני חושבת שחברות רבות ישלבו בין עבודה מהבית, להגעה למשרד, וכך ישלבו בין העולמות, ויחסכו שטחי משרד מה שיתבטא בחיסכון עצום, לא רק בשטחי נדל״ן אלא גם בהוצאות כארוחות צהריים, ציוד לקפטריה, ניקיון , חשמל וכד', כל זה חוסך מאות אלפי שקלים לארגון מדי חודש״.
מהי המלצתך לחברות אשר נותרו עם חללי עבודה פנויים?
״ראשית, כדאי לגשת להסכם השכירות ולבדוק את האפשרות להחזיר חלק מהנכס או להגיע להבנות מול בעל הנכס. אפשר ורצוי לייעל שטחי משרד, מאשר לצמצם בכח אדם.
לאחרונה נתתי ייעוץ לחברה שביקשה לבדוק כיצד אפשר לצמצם שטחי משרד ועדיין לאפשר סביבת עבודה מכובדת לעובדיה. לאחר ניתוח כל שטחי המשרד, ביצעתי היתכנות לכל הפונקציות שיושבות בחצי קומה, ומצאתי להם פתרון בשטחי משרד הנותרים וביצענו בהם התאמות. כך סייעתי ללקוח לחסוך כ- 450,000 ₪, בוויתור על חצי קומה״.
כיצד השפיעה תקופת הקורונה על תחום התמחותך?
״בתקופה הנוכחית אני עדה לבקשות מצד חברות לצמצם את מרחבי העבודה, עקב מודל עבודה חצי היברידי, וגם במקרים הללו, אני דואגת למצוא פתרונות יצירתיים. הקמתי את LS PROJECT לאחר שעבדתי שנים בתפקידי ניהול בכירים ובהבנה שחללי עבודה וסביבת עבודה הם משמעותיים להצלחת הארגון. בתור היותי בתפקיד "הלקוחה" שנים רבות, למדתי להביא את ניסיוני לתוך ניהול פרויקט ובכך לחזות את התוצאה הסופית, תוך ירידה ומעורבות בפרטי פרטים״.
כיצד מתבצע תהליך עבודתך מול הלקוח?
"אני מגדירה את התמחותי ביכולת ראייה רחבה, תוך שמירה על אינטרסי הלקוח שלנו, לחזות מראש איך דברים יראו ולא פחות חשוב ביכולת האנושית לעבוד (כמעט) עם כל אחד. יש לי תשוקה עזה לעשות טוב לאנשים ולהראות להם שניתן להגיע לתוצאות מדהימות בכל תקציב".
מהם יתרונותך המבדלים אותך מאחרים בתחום?
״ראייה אנליטית בכל הקשור לפרויקט, "מבט ציפור", היכולת לנהל את כל האספקטים בירידה לפרטים. אני לומדת בסקרנות את ה-DNA של החברה, ובזמן הפרויקט נטמעת בה ומושקעת רגשית.
השירות לעובדים וההנהלה הינם הדבר החשוב בעיניי, בחירת ספקים, משא ומתן, עמידה בלוחות זמנים ולא פחות חשוב העמידה בתקציב. חשוב לי מאוד שחווית העובד ותחושת הביטחון שלו לא תיפגע, כמו כן יש לי יכולת לחסוך בעלויות וכמובן לאפשר להנהלה להתמקד בניהול הארגון״.
טיפ חשוב לחברה שעומדת לפני מעבר או שיפוץ משרדים?
״צריך לקחת בחשבון כי מעבר משרד, או שינוי בתוך משרד קיים, יפגע בעבודתם השוטפת של עובדי המשרד, לרבות הגורם המנהל את השינוי (מנכ"ל/סמנכ"ל). הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת הוא לקחת איש מקצוע שילווה אותם במהלך הפרויקט, זה יחסוך הרבה מאוד משאבים: זמן, כסף, ובעיקר יאפשר להמשיך לעסוק בעיסוקם. בנוסף, להגיע עם תקציב מוגדר מראש, להגדיר צרכים על מנת לתת ביטוי בתכנון והתייחסות לכל הקשור במערכות״.
״אני מגדירה את התמחותי ביכולת ראייה רחבה, תוך שמירה על אינטרסי הלקוח שלנו, לחזות מראש איך דברים יראו ולא פחות חשוב ביכולת האנושית לעבוד עם כל אחד. יש לי תשוקה עזה לעשות טוב לאנשים ולהראות להם שניתן להגיע לתוצאות מדהימות בכל תקציב״
פייסבוק ליאורה ספין, ניהול פרויקט הקמת משרד
Be the first to comment