עו״ד ענת גוטמן "ביחידות ה-IVF בישראל מונעים מידע מנשים"

מייסדת ובעלים של משרד עורכי הדין גוטמן אמיר ושות', המייצג ילדים נפגעי רשלנות רפואית

צילום: עמיר צוק

״ביחידות ה-IVF בישראל מונעים מידע מנשים ובכך מגבירים את הסיכון שלהן
ללדת ילד עם תסמונת דאון. זהו פטרנליזם לשמו״

איך החלה התמקצעותך בתחום?

״הצלחה מקצועית יכולה לסנוור אותך או לעורר אותך. במקרה שלי, הצלחתי כעורכת דין שייצגה חברות גדולות, דווקא גרמה לי להרגיש שאני בצד הלא נכון של המתרס. בחלוף ההתלהבות הראשונית, ראיתי מול עיניי אנשים ומשפחות שחייהם נהרסו, מול הדורסנות והכוחניות של חברות וגופים גדולים.

הבנתי שנכון עבורי לנצל את כישוריי המשפטיים, לא לטובת מי שרוצה למזער נזקים ולמקסם את רווחיו, אלא דווקא לטובת אלו שהכי זקוקים לכך – משפחות שנפגעו ולא באשמתם, אלו שכספי הפיצויים באמת יכולים לשנות את חייהם לטובה.

מעז יצא מתוק. את הניסיון הרב שרכשתי בייצוג נתבעים, אני מנצלת ומיישמת עבור לקוחותיי התובעים כבר למעלה מעשרים שנה״.

מהם המהלכים המשמעותיים שעשית השנה?

״יש עוד הרבה מה לעשות ולתרום בתחום הרשלנות הרפואית בילדים, בעיקר בכל הקשור בהעלאת המודעות לנושא. למשל, הרבה מאוד הורים לילדים עם שיתוק מוחין, לחלוטין לא מודעים לעובדה שילדם נפגע בשל רשלנות רפואית וכי הם זכאים לפיצויים, זאת בין השאר, כי אף רופא לא יתנדב 'לספר' להם שהוא התרשל.

לצד זאת, קבלת פיצויים גבוהים במיוחד, מעוררים הד ציבורי ומעלים את המודעות של הורים לפנות ולקבל ייעוץ משפטי.

לכן התמקדנו בהעלאת רף הפיצויים לאותם ילדים שנפגעו כתוצאה מסיבוכי הריון או לידה, ואכן הצלחנו להכפיל את הפיצויים שקיבלו המשפחות״.

מהן החוזקות המשמעותיות של המשרד בעינייך?

״מעבר למקצוענות ולוחמנות שנועדו למקסם את הפיצויים שיקבלו לקוחותינו, עורכי דין המתעסקים בתחום רגיש זה, חייבים לזכור שההורים מפקידים בידינו את עתידו הכלכלי של מי שהכי יקר וחשוב להם בעולם.

יש לנו אחוזי הצלחה מאד מאד גבוהים, ידע רפואי רחב המאפשר התמודדות מול טובי המומחים הרפואיים שמעמידה ההגנה, הבנה עמוקה של ההליכים והמתודות הרפואיות, וניסיון עצום בבחירת האסטרטגיה המשפטית הנכונה.

בעיניי, החוזקה המשמעותית שלנו, שבאמת אכפת לנו מהמשפחות. איכות חייהם ועתידם הכלכלי חשובים לנו והיחסים שנוצרים במהלך הטיפול המשפטי, הם הרבה מעבר ליחסי לקוח-עו"ד״.

במה את גאה במיוחד בעבודתך?

״בעיקר בשינוי שאני מצליחה לייצר, ולא רק באיכות חיי לקוחותיי. אני גאה כשאני מצליחה לאתר עילות תביעה מקוריות שלא הובאו ונדונו קודם לכן בבתי המשפט. בעקבות תביעות חדשניות כאלו, פורסמו על ידי משרד הבריאות הנחיות חדשות וקפדניות, ובקופות החולים עוסקים בהדרכה של רופאי הנשים, לבל יחזרו על מחדלים דומים.

פעולות אלה הביאו לירידה משמעותית במספר הילדים שנולדו עם מומים קשים, ועבורי זו גאווה מקצועית ושמחה אישית, שאין למעלה מהן״.   

מהו השינוי שהיית מקווה לראות בתחומך בעשור זה?

״הגיעה העת שרופאים יתנו לנשים את הידע והיכולת לשלוט בחייהן. אלפי נשים עוברות טיפול הפריה חוץ גופית בישראל, מידי שנה. חלקן נמצאות בגיל אימהי מתקדם. בגיל זה עוברים רבים עלולים לסבול מתסמונת דאון ששכיחותה עולה עם הגיל, ולמרות זאת אותם עוברים מוחזרים לרחם מבלי להיבדק.

בפועל, כשמדובר בהריון כה "יקר", נשים רבות מעדיפות שלא לבצע בדיקה פולשנית (כמי שפיר למשל), וחלקן אף מנועות מביצוע הפסקת הריון מסיבות דת או מצפון.

את כל הכאב הזה ניתן היה בקלות למנוע, לו הרופאים בישראל היו מיידעים את הנשים על האפשרות לבצע אבחון, עוד בטרם השרשת הביצית ברחם, ובכך למנוע מראש הריונות עם ילדים פגועים. אי יידוע נשים על אפשרות זו, הינו בעיניי פטרנליזם לשמו״.

דמות שמעוררת בך השראה, ולמה?

״עד כמה שיישמע קלישאתי, אמהות שמטפלות במסירות נפש בילד עם צרכים מיוחדים, הינן ללא ספק הדמויות שמעוררות בי השראה. אני מתרגשת לראות איך אמהות, מכל חלקיה ורבדיה של החברה הישראלית, נושאות יום יום, את הקושי והכאב של ילדן שנפגע, שלא באשמתן. אבל לא רק על עצם ההתמודדות עם אתגר כל כך לא פשוט, אלא בגלל האופן שבו הן עושות זאת, בכל כך הרבה אהבה, מסירות וקבלה אינסופיות  זה מחמם את הלב, מעורר השראה וממלא בענווה.

הן מקדישות את עצמן גם במחיר פגיעה בחייהן האישיים והזוגיים, ברווחתה הכלכלית של המשפחה, ובוויתור על קריירה משמעותית והגשמה עצמית. אמהות אלו מגדירות מחדש את המילה אהבה עם הקסם והעוצמה שלהן. אלו הן הגיבורות האלמוניות והשקטות שלי״.

עצה טובה ממך לאנשי עסקים בתחילת דרכם?

״אני מאמינה שעסקים ואהבה הולכים יד ביד. לקוחות לא תמיד יבינו את המהלכים המקצועיים שאת עושה עבורם, אבל הם תמיד יזכרו את ההקשבה, האמפטיה ותשומת הלב שקיבלו ממך. מניסיוני ערך מקסימלי ללקוח נוצר כשאת נלחמת את מלחמתו מתוך תחושה עמוקה של צדק ושליחות״.

״ יש עוד הרבה מה לעשות ולתרום בתחום הרשלנות הרפואית בילדים, בעיקר בכל מה שקשור  להעלאת המודעות לנושא״

03-6222927  | www.gutmanadv-law.co.il פייסבוק   גוטמן – אמיר ושות', משרד עורכי דין

צילום: עמיר צוק