טיפים לעידוד קריאה

בחרתי לראיין את רמי שיר – עורך ראשי של עיתוני אצבעוני וסופר
בעל תואר ראשון בחינוך ותואר שני במחקר התרבות
אבא לשלוש בנות בוגרות

מתי מתחילים לקרוא ספרים?

1. עידוד קריאה מתחיל ברגע שהילדות והילדים נולדים. אם בא לכם להסחף – ברגע שהם עוברים. אפשר לשבת ליד הבטן העגלגלה ולהקריא להם סיפורים. וברצינות רבה: מתחילים להקריא לילדים סיפורים מהרגע בו הם נולדים. לא לחכות לגיל שלוש או ארבע. את הסיפור הראשון סיפרתי לבתי בדרך מחדר הלידה אל התינוקיה בתל-השומר. זה היה סיפור על החיים, על זה שהיום היא נולדה ומגיע לה חופש – אבל מחר היא תתחיל לעבוד. המיילדת כמעט תלתה אותי. באותו השבוע, כאשר הגענו הביתה, לקחתי ספר פשוט והתחלתי להקריא לה. זה היה ספר בסיסי ביותר. המטרה הייתה לטעת בה את התובנה שהיא ילדה עם ספר ביד.

2. עודדו את הילדים לאחר כל רגע של קריאה – גם אם קראו שלט, פתק, בדיחה וכדומה. חשוב לעודד את הילדים על הקריאה שעשו ולא על הספר או העיתון המונחים על המדף ולא נקראו.
בשפת החינוך זה נקרא "חיזוקים חיוביים". חיזוק זה מעניק לילדים תחושת הצלחה. ההצלחה משחררת במוח הורמון הממכר ממש כמו ניצחון במשחקי מחשב!

3. אל תדביקו לילדות ולילדים תוויות של "לא אוהבים לקרוא" או "סרבני קריאה". השימוש בתוויות האלו יוצר מציאות שאינכם רוצים. אתם רוצים שהתווית תהיה "אוהבים לקרוא".

4. תנו לילדים דוגמא אישית. כאשר הילדים יראו אתכם קוראים עיתונים, מגזינים, ספרים – הם יחקו אתכם.
תמונה אחת שווה אלף מילים – התמונה שלכם היא עם עיתון או ספר ביד!

מה קוראים?
קודם כל חשוב לפתח את מיומנויות הקריאה ורק אחר-כך להיות בררנים לגבי מה קוראים. אפשר לקרוא את הטקסט על אריזת הגבינה, שלטים ברחובות ועוד ומשם להמשיך לקריאת בדיחות, קומיקס ולהמשיך לעבר ספרות יפה. העיקר לקרוא.
• חשוב שמדפי הספרים בבית יהיו בהישג ידם של הילדות והילדים.
• על המדפים בבית צריך שיהיה מבחר גדול של ספרים.
• קחו את הילדים לספריה הציבורית לפחות פעם בשבוע. תנו לילדים את האפשרות לבחור את הספרים שהם רוצים ללא שמץ של ביקורתיות.
• קחו את הילדים לפחות פעם בחודש לחנות הספרים ותנו להם לבחור ספר או ספרים בהתאם למבצעים השונים. ספר זה פרס – ספר זו המתנה הכי שווה בעולם!

קריאה היא הנאה.
שתפו את הילדים בקטעים מעניינים, מצחיקים, מותחים ומיוחדים שקראתם הן בילדותכם ואפילו בהווה – בספרי המבוגרים שלכם. חשוב שילדים ירגישו שאתם נהנים. שהקריאה היא כיף ותענוג ולא מטלה שצריך לבצע אותה כדי להשתיק אתכם ולהשביע את רצונכם.

מה לעשות כאשר הילדים לא רוצים לקרוא?
• המשפחה שלנו זה קן של תולעי ספרים. למרבה ההפתעה בתי הצעירה ידעה לקרוא אבל סרבה. לקח לנו הרבה זמן לקלוט שהיא מסרבת לקרוא בגלל קושי אובייקטיבי בראיה. לכן כאשר ילדים מגלים התנגדות לקריאה כדי לקחת אותם לבדיקת ראיה.
• ילדים לא קוראים משולים לילדים לא אוכלים. הורים רבים מכירים את הסצינה של הארוחה בה הם מגישים את האוכל הכי טוב בעולם – והילדים לא פותחים את הפה ומעדיפים חטיף או אוכל תעשייתי.
כאשר יש לנו בבית ילדים המסרבים לאכול אנחנו עומדים על הראש. אנחנו נלחמים על כל ביס שיכנס לבטן. כל פרור של ויטמינים, חלבונים ומינרלים חשוב לנו. אנחנו נחפש מתכונים חדשים, נקנה את הירקות הכי מובחרים ועוד.
הוא הדין בקריאה. ילדים שמסרבים לקרוא צריכים השקעה כפולה. לא לוותר ולומר "הם לא אוהבים לקרוא ואין מה לעשות". להפך, לעשות הכל כדי שהם יקראו אפילו שתיים וחצי מילים. בדיוק כמו עם האוכל: עדיף ביס אחד מאפס – עדיפה מילה אחת מכלום.
• ילדים ידועים כסחטני זמן איכות הורים. הדוגמה הקלאסית היא משחקים. שחקו איתם טאקי, השעה שתיים בלילה, אתם מתים לישון. ומה הם אומרים? "אמא, אבא, רק עוד סיבוב אחד. טוב?"
את הפטנט הזה ניתן ליישם גם עם קריאה. הזמינו את הילדים לקריאה משותפת. שחקו איתם: מילה אני מילה את, משפט אני משפט אתה וכן הלאה. הפכו את הקריאה לזמן איכות משותף ותגלו שאתם מתים לישון – והילדים מתחננים לעוד פסקה, עוד פרק, עוד ספר.
את המשחק הזה רצוי להמשיך אפילו עד גיל 10-11. יש מחקרים המצביעים על החשיבות של הקראה לילדים גם בגיל מאוחר יחסית. זה משפר את הקשב והריכוז, היכולת להאזין בעתיד להרצאות באוניברסיטה ועוד.

למה חשוב לעודד קריאה?
אנחנו חיים בעולם בו מקצועות טכניים הולכים ונעלמים. בקרוב לא נלמד לנהוג – מכונית עצמאית תנהג לבד. בתי החרושת הם רובוטים משוכללים ענקיים. במילים פשוטות: כל מקצוע טכני יעלם מהעולם. העולם שייך לאנשים משכילים, עם דמיון, מעוף ויצירתיות ועם היכולת לבטא את הרעיונות החדשים שלהם. במילים אחרות אלו קוראי הספרים. גם בחברות ההיי-טק מחפשים היום בוגרים של מדעי הרוח. אנשים שידעו להמציא את הרובוט הבא.
עידוד הקריאה הוא הבחירה בין להיות רובוט לבין להיות המפתח והממציא של הרובוט העתידי.
קריאה מהנה
אצבעוני – היסטוריה קצרה
אצבעוני נולד בשנת 1952.
את העיתון יסדו הפסלת שושנה שיר והמהנדס, הסופר והמשורר מיכאל שיר.
מיכאל, נצר למשפחת סופרים, עיתונאים ומחזאים, חלם להקים הוצאה לאור של ספרי ילדים.
מיכאל היה קצין בכיר בחיל האויר של קום המדינה. יחד עם אישתו קיבל דיור צבא קבע. בשנות החמישים זו הייתה דירת שלושה חדרים בשכונת יד-אליהו בתל-אביב. בחדר האחד גרה משפחת שיר, בחדר נוסף משפחת שיפרין, המטבח, השירותים, הסלון והמרפסות היו משותפים.
דניס שיפרין היה עולה חדש מאנגליה. שם היה מאייר ספרי ילדים.
המפגש של שתי המשפחות בדירה המשותפת הוליד את הרעיון לפתוח הוצאה לאור של עיתוני ילדים.

למה עיתון ילדים ולא ספרי ילדים? את הרעיון הגתה שושנה, כאשר דניס אמר שמאוד יקר להפיק ספרי ילדים.
אצבעוני היה עיתון חדשני מסיבות שונות.
דבר ראשון הוא פנה לילדים בכיתות א' עד ד'. עיתוני הילדים של אותה העת פנו לתלמידי ג' ומעלה.
דבר שני הוא היה עיתון עצמאי שלא נתמך על-ידי עיתון יומי כמו הארץ, דבר, על המשמר וכדומה.
דבר שלישי הוא לא נקט עמדה פוליטית ולא השתייך לזרמים בחברה הישראלית כמו הקיבוץ המאוחד, תנועת המזרחי, בית"ר ואחרים.
דבר רביעי הוא הודפס בדפוס אופסט בזכותו העיתון היה צבעוני.
מזה 20 שנה עורך ומנהל את אצבעוני רמי שיר.

הוצאת אצבעוני נוסדה בשנת 1952.

מאז עיתון אצבעוני יוצא לאור ברציפות כעסק משפחתי.

עיתוני אצבעוני אהובים על ההורים, על הילדים ואפילו משמשים מורים כחומר העשרה.

בהוצאתנו 4 עיתונים המותאמים לקבוצות גיל שונות בהתאם להתפתחות הקוגניטיבית של הילדות והילדים:

צב-צב – ירחון לגילאי 3-6 – שלב טרום לימוד קריאה.

בכל גיליון סיפור להקראה, כתבת העשרה ומשחקים דידקטיים להקניית מיומנויות יסוד בחשבון והכרת המספרים והכמויות, אותיות וצלילים, צורו וצבעים ועוד.

דובון – דו-שבועון לגן-חובה וכיתה א'.

בכל גיליון סיפורים לקוראים החדשים, כתבות העשרה, משחקים ודפי עבודה. העיתון מותאם לתוכנית הלימודים של כיתה א' בהתאם לשיטה הפונטית החדשה.

אצבעוני – דו-שבועון לכיתות ב'-ה'

עיתון הילדים הותיק בישראל. באצבעוני סיפורים מקורים ועיבודים קלאסיים, כתבות העשרה בנושאי טבע, מדע, חלל, תרבות. שעשועונים דידקטיים תשבצים ושעשועונים.

משבצת – ירחון אתגרי חשיבה לכיתות ג'-ח'

אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם עמותות, עיריות, אישים ועוד.

בשנה החולפת הוצאנו לאור עיתונים בשיתוף פעולה עם הנשיא רובי ריבלין, הבדרנית ציפי שביט, עירית חולון (יומולדת 80 לעיר), עירית פתח-תקווה (מהדורת סופרי וסופרות העיר לכבוד חודש הקריאה), העדה הצ'רקסית לכבוד יום הדגל ועוד.

בימים אלו אנו בתהליך הפקה של מהדורה מיוחדת עבור התזמורת הקאמרית הישראלית.

העיתונים כתובים עם פניה שוויונית ככל האפשר לבנות ולבנים.

תכני העיתונים הם קצת "פרווה" כדי להתאים לכל הילדים והילדות ללא הבדלי דת, עדה וכדומה.

העיתונים הם מרחב נייר נקי מאלימות ומצהובונות. לכל גליון יש ערך מוסף לימודי וערכי. העיתונים כתובים בגובה העיניים של הילדים במטרה למשוך אותם להרחבת אופקים, עידוד קריאה, חשיבה מדעית וליצירתיות.

 

ניתן להתרשם מהעיתונים דרך אתר האינטרנט שלנוwww.ezbeoni.co.il

 

 

 




Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*